Om Fieldday 2023

Igår genomförde Radioklubben sin Field Day för våren vid Himmelstalund. Vi fick sällskap av FRO och Molos som visade upp en del spännande saker. Det kördes även en del kortvåg men denna gång via Ra 195, en äldre militär HF-station. TJH utgjorde motstation trots sjukdom. Stort tack, var roligt att se hur stor skillnad olika antennlösningar påverkar.

Vi fick se och testa det VHF-kitt som MSB köpt in som en del i att stärka den civila beredskapen. Den innehåller ett gäng handapparater, en basstation och en mast för en högantenn. Kul att se hur man satt ihop detta och även få känna lite på nya radioapparater.

Givetvis fikades det också och det gick åt även ett par paket hamburgare. En del förbipasserande blev också nyfikna och ställde frågor vilket är viktigt för oss i att sprida kunskapen om klubbens verksamhet och hobbyn.